Alla inlägg under oktober 2012

Av Jeanette - 27 oktober 2012 22:33

Ja, i torsdags blev denna yra hönan 28 år, gud vad tiden går fort var inte länge sen jag fyllde 25 år känns det som. Jag ska njuta av tiden som går, lär mig mycket nytt som jag försöker ta vara på bästa sätt varje dag. Har blivit varse om det nu den sista tiden att man ska vara rädd om sina nära o kära. Det finns alldeles för mycket i livet som kan sätta käppar i hjulen för en. Så lev livet medans du kan!


 


Har många underbara människor i mitt liv, som jag vill tacka för att ni finns o för att ni kommer ihåg mig. Det blev jag varse om när jag fyllde år, så mycket kärlek som skickades på datorn, mobilen o i brevlådan,  JA det värmde i hjärtat.  Fick tex denna jättevackra buketten av dom på jobbet.


 


Fick denna underbara kombination av inredning, pyssel o inspiration av våra underbara vänner i Sundsvall.


 


Fick detta mjuka paketet i brevlådan av våra goa vänner i Degeberga.


 


Detta brevet låg i mitt skåp på jobbet, från en nära jobbekompis.


 

Och denna goda o uppfräschande presenten fick jag av min kärlek.

Tänk vad snälla o omtänksamma människor jag har omkring mig. TACK alla för att ni finns!



Av Jeanette - 27 oktober 2012 21:32

Idag har jag o tre andra tjejer varit igång o pysslat, det har blivit som en liten tradition att åka till Billeberga o stöpa ljus. Det är mitt tredje år o det är något visst med att själv lägga ner tid o utföra ett hantverk som man kommer använda o njuta så mycket av hela hösten o julen. Även väldigt kul att ge bort i julklapp, brukar vara uppskattat med egengjorda saker :)

 


Beryl öppnar upp sitt hem o bjuder på kunskap o fika i sin mysiga pysselkällare, alltid lika trevligt o inspirerande att träffa henne. Tjejerna som pyssla med mig idag heter Maria, Marina o Linda-Hanna, TACK alla för en trevlig dag i ljusets tecken ;)


 


I år stöpte jag 8 st tjockare ljus som jag har tänkt att arrangera i lerkrukor som en adventsljustake, o 4 av dom ska jag njuta av nu i höst en o en i något enklare arrangemang. Sen gjorde jag även 4 st grenade ljus som jag ska ge bort i julklapp o kanske njuta av något själv. Jag älskar att lära mig gammalt hantverk o njuter så av att jag själv har pysslat ihop det. Jag älskar ju att pyssla o hoppas att det jag lär mig o snappar upp,  kan inspirera andra till att pyssla o njuta av det. Det viktigaste är att man tycker det är kul!


      


Tack Beryl för dom goda äpplena från din trädgård, önskar ibland att jag hade ett äppleträd iallafall när det är dags för skörd ;)

Önskar alla en trevlig lördag. 

Av Jeanette - 26 oktober 2012 02:39

När klockan var 23.00 då sov Tobbe, men jag kände mig ganska pigg. Så jag börja se dramaserien som Jonas Gardell gjort "Torka aldrig tårar utan handskar". En verklighets baserad berättelse, den har gått på tv i tre avsnitt men jag har missat dom då. Så nu 3 timmar senare har jag sett alla tre. Så gripande, jag blev både glad, arg o ledsen mest ledsen. Uppmanar ALLA att se den om ni inte redan gjort det. Dom ligger på SVT play. Väldigt gripande. Ska försöka sova lite nu, det kommer ju en jobbedag imorgon också. Sov Gott!

Av Jeanette - 24 oktober 2012 20:59

Jag tog bussen till Malmö vid lunchtid, där jag sen gick hem till storasyster o Caspian. Ohh, nu var det nån vecka sen jag såg han o han utvecklas bara mer o mer för varje gång. Nu är han 6 månader o sitter själv. Idag har vi badat han o varit ute o gått i stan. Sen nu ikväll kom Tobbe också hit o fick mysa lite innan sängen kalla för lilleman. Vi gjorde hemmagjord pizza tillsammans o njuter nu har ett glas vitt vin o njuter av lill lördagen.

Av Jeanette - 24 oktober 2012 09:51

Ohh vad gott det var att vakna när kroppen själv ville idag, ingen klocka som piper i örat. Har jobbat ett långpass nu på 9 dagar, det är kul men efter dag 6-7 börjar man undra var ens fritid tog vägen. Och idag kom den som ett brev på posten. Gud vad jag har haft det skönt hela morgonen, tänt ljus o bara lufsat runder i min morgonrock. Tänk vad man kan uppskatta en ledig dag :)


För 2 veckor sen börja jag med ett hemmapyssel som jag rodde i land igår kväll. Jag hade läst att min idol Underbara Clara hade torkat äpple i hängande snöre ovanför hennes öppna spis och blev så inspirerad. Jag ville ju också torka frukt hmm....MEN jag har ju ingen öppen spis??? Så då börja jag googla "torka frukt" o fick upp en mängd olika varianter man kunde göra. Det vanligaste som många gjorde var att sätta igång ugnen på låg värme o torka i allt från 5-8 timmar. Men det tyckte jag inte lätt ekonomiskt för fem öre, så då läste jag något om att man kunde torka frukten i rumstemperatur. Det tyckte jag lätt mycket bättre, då fick jag en lysande ide!

I våras köpte jag en träram med hönsnät fast häftat, i en affär som skulle läggas ner, dom sålde ut butiksinredningen o då nappa jag på denna ramen. Jag visste inte vad jag skulle ha den till men tänkte att nått kan man alltid hitta på, den har stått i över ett halvår innan den nu äntligen kom till användning på riktigt. 



Tobbe hjälpte mig att hänga upp den i taket med krokar o snöre. Den hänger över en skänk i vardagsrummet så tanken är att den ska kunna komma i användning till att hänga små ljuslyktor i också.



     


 Jag ville inte lägga frukten direkt ovanpå hönsnätet, så jag hitta en bit sisalduk som jag rulla ut. Det är väldigt viktigt att det är en tunn duk så det kan komma luft både ovan o under ifrån.


 


Sen var det ju bara att börja skiva frukt som bara den. Tyvärr hade inte jag en äppelpipa så jag fick stå o skära ut kärnhuset för hand ring för ring, men det var jätte bra terapi ;) Jag valde att torka äpple, päron o ananas (viktigt med en mogen ananas). Skivorna ska vara 2-3 mm sen lät jag skivorna ligga nån minut på hushållspapper för att få bort lite av vätskan.


        


Sen var det bara att börja lava upp fruktskivorna på min konstruktion o vänta o vänta. Efter bara några timmar börja fruktskivorna att våga sig o jag vänta med spänning. Det doftade underbart gott när man gick förbi.


 


Efter två dagar var det klart  o det var tid för provsmakning, vi mums i oss o kom fram till att alla var goda men favoriten var ananasen. Jätte nöjd med resultatet, kommer garanterat göra om det igen inom snar framtid. Hade inte tid att ta hand om frukten så den fick ligga kvar o godna till sig några dagar till.


  


Så igår kväll tog jag mig i kragen, diska o torka burkarna noga det är viktigt när man ska förvara frukten.


   


Så här blev det färdiga resultatet, prova det för första gången på filen imorse o det var sååå gott. Extra gott när man lagt ner tid o kärlek på det själv.


 


Som sagt så hade jag en mysig lång frukost imorse med mina nyinköpta tidningar o inspirationen flödar här hemma ohh vad jag längtar till JUL. 


  

Av Jeanette - 17 oktober 2012 21:23

Det låg ett paket i brevlådan ikväll när jag kom hem o det var mina böcker som jag beställt. En bok som heter Rosa boken, 10 berättelser om bröstcancer. Det är 10 olika personer som berättar sin kamp genom cancern eller anhöriga om förlusten mot cancern. Den får jag ta fram o läsa dom dagarna när jag känner mig stark. Sen den andra boken heter UnderbaraClaras vintagepimp och hemmafix skriven av Clara Lidström. Och den ska jag hugga tag i nu direkt ska bli så kul. Tjingeling!

Av Jeanette - 10 oktober 2012 16:58

Stod o vek tvätt idag o fick tag på denna t-shirten som knappt hänger ihopa, ibland undrar jag om jag är tillsammans med en smålänning ;) 

 

Min kära sambo kommer från Glimåkra o ni ser det ligger farligt nära smålandsgränsen.  Hihihi....


 

Kan meddela att den t-shirten ligger i soptunnan nu.


Av Jeanette - 10 oktober 2012 10:24

Har precis gjort mig lite frukost, sitter i köket o tittar ut denna gråa Onsdag. Funderar på vad denna dagen har att erbjuda, har inget planerat o det känns rätt skönt.

Tror minsan jag ska slå Lena i Sundsvall en signal nu under min frukoststund, vem vet hon sitter kanske också o myser med en kopp te. Jag testar. Ha en underbar dag! 

 

Ovido - Quiz & Flashcards