Alla inlägg under juli 2011

Av Jeanette - 27 juli 2011 10:31

I Fredag efter jobbet tog Tobbe o jag vårt pick o pack o rymde ner till sommarstugan i Ystad. Där är så tyst o lugnt o även om det regna nästan hela helgen så är det skönt att bara vara där i tystheten.

På fredagkvällen blev det inte så mycket mer än god mat o mys i soffan. På Lördagen sov vi båda som två stockar, jag vakna kl.09.30 o Tobbe masa sig upp vid 11.00 Vi vakna upp till ett fasligt regnande, blev frukost inne i stugan.

 Men efter en lugn förrmiddag inomhus, tog vi vår lilla bil o rulla iväg på en tur. Den styrde åt Svarte, Abbekås, Beddingestrand, Smygehuk, Gislöv o så stanna vi i Trelleborg. Vi ställde bilen o gick en runda i stan, där hitta jag denna fina rabatt gjord av massa olika taklökar o andra små fettknoppar.

 Det var uppehåll just under den tiden vi gick i stan, men det blåste ju som bara den. Så efter en stund när vi kände oss lagom utblåsta av vinden tog vi bilen o vände hemåt igen.

Men på hemvägen stanna vi till en jätte mysig butik som heter

AGDAs country shop

 I en liten by som heter Gislöv ligger denna underbara lilla butik.

                                                        

Verkligen en butik jag rekomenderar för den pryltokiga ;)

Stanna till i Smygehuk o åt vår lilla picknik korg, brrru vad det blåste.

Sen körde vi hem till stugan igen, laga kvällsmat o sen blev det MONOPOL hela kvällen lång.


Jag fattar inte vad det är med denna stugan, sover som en björn som gått i ide vakna inte från kl.10.30 på Söndags morgonen det var helt underbart. Hemma kan jag knappt sova till kl.08.00 Väl utvilade gjorde vi en god Söndagsfrukost o vandra ut i trädgården o satt oss

 Det var dock ganska kallt så filt var tvunget o en STOR kopp te, MEN MEN det var uppehåll o det får man vara tacksam över :)

 Tog en runda på andra hållet denna dagen o hamna i Kåseberga, där var det gott om folk . Så vi behövde inte känna oss ensamma hihihi....

Gick ner mot hamnen o då såg vi ett gäng som surfa på dom STORA vågorna kanon väder för det idag, för det blåste regällt.

Solen titta fram lite då o då så vi passa på att ta en mjukglass nere vid båtarna. Den satt fint som alltid.

När vi sedan kom hem till stugan igen hade Mamma o Pappa landat där. Dom hade med sig god mat från Ingelstad Kalkon som vi avnjöt tillsammans. Sen var denna helgen slut o dags för jobb igen. Men GUD så skönt vi haft det.

Av Jeanette - 12 juli 2011 20:51

Tänkte visa lite av mina fynd den senaste tiden, hitta dom här helt UNDERBARA prickiga formarna från Green Gate. Ni ska bara veta hur mycket roligare det blir att laga mat med sådana här glada formar och maten smakar galet gott! Hi hi hi... 

Jag la även märke till att formarna nästan smälte in i min prickiga duk på bilden, jag kan inte hjälpa det men jag ÄLSKAR prickar!

 Denna fina trälåda fynda jag för 40kr på en loppis ute på vischan på Österlen.Mycket nöjd, den ska få följa med upp på mitt pysselrum o få massa band i sig. Billig peng för en förvaringslåda.

  Här är även lite smått o gott som vi köpte på Kiviks musteri. Nytt för i år var deras egna Dessertsåser med Hallon o Björnbär, Salsa Mango chili o Salsa Äpple squash. Deras krämer är ju himelskt goda!

 Ikväll testa vi ett nytt recept till kvällsmat, Fusilli med räkor o sparris. Den blev god o avnjöts ute i trädgården. Nu är det kvällsfika med krämela kräm MUMS MUMS ;)

 Ledig imorgon gott! Ska köra till Sjöbo o hälsa på Mia Fia, min gamla chef. Ser jag verkligen fram emot. Trevlig kväll!

  

Av Jeanette - 11 juli 2011 22:06

Ja, idag har vi bott i vårt hus i Löddeköpinge i hela 3 år. Det var den 11 juli 2008 vi fick nycklarna i handen till vårt lilla drömhus eller rättare sagt som skulle bli vårt drömhus o paradis ;) .

   Framsidan har vi röjt undan en del buskar, klängrosor, staket, fönsterluckorna o så måla vi våra fönster, dörrar o garageport i RÖTT :)

 Ser fram emot fler underbara år i huset med kanske knoll o tott också.

Av Jeanette - 10 juli 2011 23:00

Idag har vi varit ute på en heldags utflykt på Österlen, vi börja i Kivik där vi körde runt bland alla vackra äppleplantage, sen hitta vi en Kostaboda, Sagaform,Vila mm Outlet med massa kul. Fick med mig ett o annat fynd.

Efter det körde vi vidare till Kiviks musteri där vi handlade lite smått o gott. 

Sen vidare genom det vackra landskapet vidare till Simrishamn, där vi satt bilen i hamnen. Sen promenarade vi genom stan o alla deras fina små gator med alla dessa vackra hus o dörrar.




 Vackra små gatuhus med alla dessa fina rosor som klättrar på väggarna



                                           

Solen har värmt oss hela dagen, det har varit så skönt.

  Det var kullerstensgator i hela stan, o massa vackra gamla hus o trädgårdar.

 Det blev lunch i stan med havet som utsikt o massa fiskmåsar som festa loss.

   Vandra runt på bryggorna o titta på fina båtar o drömde oss bort.

   Ett gäng sovande fåglar på ett ben, skickligt va!

                                   Sen körde vi vidare genom en massa små byar o öppna landskap, hitta även en o annan loppis som vi titta in på. Vi avsluta vår kväll i Ystad där vi gick ner en sväng till havet o doppa fötterna, skönt efter en heldag i ett par skor. Sen körde vi inom sommarstugan o hälsa på Mamma o Pappa då det blev gofika ;)

   

Av Jeanette - 7 juli 2011 21:22



 ÄNTLIGEN!

Nu har jag köpt mina älskade tofflor, det blev ett par svarta som jag kan ha på jobbet. Idag har jag svävat runder på jobbet hela dagen i mina glänsande tofflor. Mycket nöjd med dom, funderar skarpt på ett par röda att ha här hemma också ;)

 Köpte mina tofflor i en butik i Malmö som heter Ebbesbutik på Regementsgatan32. Där hitta jag även en medicinlåda/plåsterlåda något som vi har behövt länge. Denna är stor o bra med en massa fack.

 Igår eftermiddag hämta jag min syster efter jobbet, sen tog vi en runda i Malmö. Sen vidare hem till oss i Lödde där det blev kvällsmat, en Grönsakspytt med fetaost o creme fraich. Mycket god även om den var väldigt nyttig :)

 Sen avsluta vi kvällen framför tv:n med damfotboll, fruktsallad med 2 nyheter Kesella Hallon o Kesella Rabarber. Hallon Kesellan kan jag verkligen rekomendera lite syrlig fast väldigt god.

 En TOPPENdag helt enkelt.

Av Jeanette - 2 juli 2011 22:25

Ikväll FIRAR vi något alldeles speciellt

SKÅL för det!

 

Av Jeanette - 1 juli 2011 21:58

Ja i år var vi o fira Midsommar hemma hos Jeniffer o Christoffer i Degeberga, dom har precis flyttat in i ett trevligt 1-planshus med stor o härlig trädgård. Det var jätte kul att komma upp o fira in det nya huset med dom ;)

 Årets midsommarkrans, denna fick pryda mitt huvud HELA dagen.

 Det blev kubb med dom yngsta på festen mot dom äldsta o vi kom ganska snabbt på att jag var äldst o den ända 84:an. Resten var lammkött ;)

 Här är mitt lag med Cristoffer, Danny, Tobbe o jag. Vi vann vars en runda o hade bra snurr på pinnarna.

 Hemmagjord solhatt väldigt praktisk :)

 Lite drickepaus efter kubb o tipsrunda, solen värmde härligt.

 Min älskade Tobbe o jag i det sköna midsommarvädret, så mysigt.

 Stacey o Emma prata o jämförde smidighet, därför dessa fladdrande ben i luften ;) OPPS där rök den ballongen. Det blev lek med den klassiska ballongenleken, det gick åt en o annan ballong innan vi var färdiga.

 Sen blev det fotboll i trädgården o svetten lacka i pannan hos många, inget smart drag för en relativt nyopererad Tobbe. Resten av kvällen halta Tobbe runder, tur att spriten bedövar ;) men det är väl som man säger det är bara midsommar en gång om året.

 Svea spela också boll med oss, snällare hund får man leta efter.

 Drickehörnan under dagen o kvällen, blev en o annan öl,cider mm.

 På kvällen grilla vi alla olika slags kött med massa goda tillbehör, det blev ganska snabbt kallt på kvällen så det blev att ta på sig lite. För kvällen spenderades ute i tältet.

 Tack Jeffe o HT för en jättetrevlig heldag o kväll tillsammans o för den mysiga frukosten dagen efter. Ni är BÄST!

 MIDSOMMAR 2011-06-24 

Ovido - Quiz & Flashcards