Alla inlägg under augusti 2010

Av Jeanette - 31 augusti 2010 23:25

Idag blev det firre o det var mums mums nytt recept jag hittat på


Grillad Lax med Saffranspotatis

4port.


500g Lax, skinn o benfri

1msk Fänkålsfrö

1tsk Rivet citronskal

800g Potatis, gärna färskpotatis

1msk Vitlök, tunt skivat

2tsk Olivolja

1/2g Saffran

2dl Vitt vin

5dl Fiskbuljong


Tvätta och borsta potatisen, dela den om den är stor. Bryn vitlök, saffran och potatis i olja i en kastrull. Slå på vin och fiskbuljong och låt det koka tills potatisen känns färdig. Skär fisken i 4 portionsbitar, stöt fänkålen och gnugga fisken med fänkål, citron, salt och svartpeppar. Grilla laxen på grilljärn, kolgrill eller i het ugn. Servera laxen med potatisen i sin buljong.


Tips! Det går utmärkt att byta ut saffran mot peperoncino för en hetare buljongpotatis.


Det var gott o enkelt att göra längtar till julen nu när jag stod o sniffa på Saffranen.

Våra grannbarn kom o knacka på dörren ikväll o sålde saker från pandaklubben det funkar typ som jultidningar.

Tobbe o jag valde ut en termos o en badhanduk som vi tyckte va fin.Sakerna kommer i november, längtar då ska jag få torka mig på en tigerhanduk :)

Maria från jobbet kom även o hälsa på en snabb vända med tidningar o skvaller ;)

Nää nu kallar sängen Godnatt


Mat
Av Jeanette - 30 augusti 2010 21:11

Ja,då var första kvällsmaten avklarad o det blev en soppa med toast.


Tomatsoppa med korv

4 port.


1st Gul lök

2st Morot

1st Purjolök (liten)

1st Palsternacka

2msk Vitlök (hackad)

2tsk Olivolja

1dl Basilikablad

70g Pasta

4dl Krossade tomater

1msk Tomatpure

1msk Grönsaksfond


Koka pastan (enl förp). Skala och hacka alla grönsaker. Hetta upp oljan i en vid kastrull, tillsätt grönsakerna och tomatpuren, låt det fräsa sakta i 5 min. Späd med tomatkross, fond samt 4dl vatten, låt det sedan koka utan lock ca 10min. Smaka av med salt, svartpeppar och ev. lite mer fond. Avsluta med att vända i pasta och basilikablad och servera i soppskålar.


Tips! För att få soppan lite rejälare så skiva i smakrik korv.


Gott o blev lite mer av det med en toast till Mmmm....


Har haft Mia på besök idag hon kom vid lunchtid o hade köpt med mat Wallenbergare med mos ohh så gott. Vi hade en mysig dag i trädgården tills det börja regna då vi körde till Lödde plantskola, Bauhaus sen en fika på Cafe Uven i Lödde centrum. 

Efter den rundan gick jag o vila mig så jag kunde få tillbaka lite energi till kvällsmaten.


Mat
Av Jeanette - 30 augusti 2010 09:57

Nu sitter jag här med denna underbara handlelappen igen, försöker hitta på rolig mat bläddrar i mina kokböcker för glatta livet.

Tror minsann jag ska ha en mat vecka här på bloggen, varje kväll denna veckan ska jag lägga upp en bild o receptet på vår kvällsmat, o jag utmanar mig själv att det måste vara något recept vi aldrig gjort innan.

Ojj ojj har jag tatt vatten över huvudet nu........nää bra med lite utmaningar ;)

  

Mat
Av Jeanette - 29 augusti 2010 16:09

 

   Tobbe laddar vår älskade gräsklippare så dom kan ta en sväng idag.

Vita strumpor i foppa tofflar inget jag rekommenderar när man ska klippa gräset :)

Jag börja planera hur jag skulle plantera våra höstväxter jag köpt,men jag vet inte,har inte satt spaden i marken ännu ska köpa några Alunrot till sen blir det plantering.

  

Katten har inte gjort många knop idag utan mest legat o vilat på sin älskade stol,där han har sten koll på oss han är för goo han.....nu söndags mys o titta på reprisen av Sommar med Ernst.

  

Av Jeanette - 26 augusti 2010 21:45

En underbar torsdag med mycket pyssel eller iallafall mycket förberedelse för det.

Varit i skogen o plockat 4 icapåsar med grönmossa,min handväska full med kottar o min munktröja full med små röda paradis äpple.

Sen körde jag till Bauhaus o köpte en rulle hönsnät o när jag ändå var där tog jag en runda på deras trädgårdsmarknad ;)

OHH vilken tur för där hitta jag jätte mycket fin fina saker jag köpte 3st röda gräs, 3st vinröda gräs,3st Alunrot i vinrött,2st vinröda kärleksört,2st vanliga kärleksört o med detta ska jag bilda en vinröd,rosa,röd hörna i trädgården kommer bli så grant så.

Men det blir morgondagens lilla projekt "längtar".

Sen ska jag få 3 olika pioner av Mia fia en vinröd o två olika rosa, ska nog sätta ihop dom till en stor härlig buske.

Imorgon tänkte jag även ge mig på att göra 2 st kuddar i hönsnät som jag sen fyller med mossa o en nallebjörn i samma teknik.


Men lite pyssel hann jag med gjorde färdigt en liten beställning jag fått av min jobbekompis på en present låda full med olika sorters mjöl,nötter,fröer,torrjäst,bakduk o nån burk marmelad som jag arrangerar i en låda som jag pysslat ihop o dekorerat + att jag gjort ett litet häfte med olika recept på bullar o bröd.

En perfekt present som jag kom på när vi skulle till en god vän på middag o den blev väldigt uppskattad så min andra vän beställde en till hennes moster denna helgen.

Så nu har fixar Nettan gjort den färdig så här blev den

  

Vi avsluta denna underbara dag med att köra till Malmöfestvalen o lyssna på underbara LISA NILSSON o åt älgkebab o brända mandlar mums mums ;)

Av Jeanette - 26 augusti 2010 00:22

Idag har varit en sån där dag då jag bara vajsat runder tvättat lite, myst lite i soffan, diskat,blåst runder i trädgården, promenerat i skogen, fixat med lite papper,röjt upp lite i garaget,varit på vårdcentralen och till sist lagat stuvade makaroner med ugnsbakad falukorv sen la jag mig o vila i 2 timmar.

Och när man vaknar sen då känner man bara usch vad har jag egentligen gjort idag INGET känns det som.

Men nu när jag sitter här o skriver då ser jag ju att jag vimsar mest runder.

Har jag gått o blivit en vimse röv eller en yr höna, ja nått i den stilen är det.

Jaja bättre det än att inte göra nått ;)


Titta nu är klockan snart 01.00 o jag är uppe får sluta upp med mina tupplurar på eftermiddagen men dom är ju så underbara. Man är en helt ny människa efteråt.

Folk säger ju att jag ska ta hand om mig o det gör jag ju på detta sättet,tror det gör gott det är ju kroppens sätt att visa att nu orkar jag inte mer.


Nu ska jag nog försöka vimsa mig i säng................

Av Jeanette - 24 augusti 2010 21:37

Kände att jag behövde ut o lufta mig idag, så jag åkte till Järavallen o gick runt o plocka lite skogsfynd riktigt mysigt faktiskt måste jag göra snart igen.

När jag kom hem sen, då gjorde jag ett skogigt bordsarrangemang som fick första parket på bordet i uterummet blev fin fint :) 

     

Ibland behöver man inte alltid köpa en massa blommor det enkla kan va det fina.

Efter jag pysslat då var jag uppvärmd o kände att jag hade lite extra krafter så då sprang jag en runda med gräsklipparen, kantklipparen + att jag klippte till vår jasminbuske. Känner mig VÄLDIGT nöjd idag. Hoppas på samma ork o krafter imorgon ;)





Av Jeanette - 23 augusti 2010 22:48

Ja, då har man äntligen fått lite extra krafter igen. Fick min femte cellgiftsbehandling i Torsdags den tog hårt på mig. Det som alla har pratat om illamående, kräkningar, ömhet, svullnad, trötthet, yrsel mm. allt det fick jag smaka på nu dagarna efter. Mått skit dåligt knappt vetat vad jag skulle ta vägen,men det är bara att bita ihop.Bara man vet att det kommer dagar då man mår bättre så fixar man det och har världens bästa Tobbe som pysslar om en o stöttar till TUSEN.

Men idag Måndag känns det bättre fortfarande öm i kroppen o väldigt trött men illamåendet är borta SKÖNT.


Ska hämta katten i uterummet nu o gå o lägga mig

John blund kom med raket fart idag ..................................................

...........

Ovido - Quiz & Flashcards